Averij-grosse en haar gevolgen ?

Averij-grosse en haar gevolgen ?

Toen enkele weken geleden het nieuws over de Ever Given ons bereikte, hielden we allemaal ons hart vast. Een makelaar contacteerde ons daarover met de volgende vraag: “De goederen van mijn klant waren aan boord van dat schip, maar ze waren niet verzekerd. “Wat zijn de gevolgen voor mijn klant?”

Het antwoord op die vraag is eigenlijk heel eenvoudig: het wordt voor die klant een zeer moeilijk te managen en uiterst complexe situatie! Want wanneer er een averij-grosse wordt verklaard, wordt aan de eigenaars van de vervoerde goederen gevraagd om bij te dragen tot het terug zeewaardig maken van het schip en/of het betalen van degenen die het schip in nood te hulp zijn geschoten. En dat kan wel eens oplopen tot enorme bedragen. Laten we ook niet vergeten dat de procedures vaak heel lang aanslepen en een moeizaam verloop kennen. De eigenaar die niet-verzekerde goederen wil kunnen recupereren, moet een voldoende grote bankgarantie kunnen geven om de bijdragen die later worden uitgerekend, te kunnen dekken. Niet elke kmo heeft voldoende middelen om dit te betalen. De zaakvoerder van het bedrijf wordt dan verzocht om die middelen aan te vullen… Kortom, zulke situatie heeft in het verleden al heel wat bedrijven en zelfstandigen tot een faillissement gedreven. Bovendien moet men, bovenop de gevraagde garanties, de geblokkeerde goederen opnieuw bestellen om de voorraad opnieuw op peil te brengen. Ook dat is een extra kost. Want het deblokkeren van de goederen kan soms meer tijd in beslag nemen dan ze opnieuw te bestellen! Samengevat, in situaties van averij-grosse bewijst de transportverzekering volop haar nut. Want de verzekeraar gaat in de eerste plaats voor uw klant de garantie geven en vervolgens de kmo volledig ontlasten van deze lange en complexe procedure. Uw klant kan daarvoor ook terecht bij zijn expediteur, maar hij doet er goed aan een beroep te doen op zijn makelaar. Want die biedt de garantie op een betere service als er iets misgaat.