De restauratie van het werk van Gaku Shakunaga, Black Pyramid
Na een ongelukkig schadegeval hebben we kunnen bijdragen aan de restauratie van het werk, in samenwerking met de Hogeschool voor de Kunsten Saint-Luc in Luik.
Wat weten we over de kunstenaar en zijn werk?
Geboren in 1978 en opgegroeid in een familie die al generaties lang pottenbakken beoefent, is Gaku Shakunaga altijd gefascineerd geweest door de kunst van driedimensionale beeldhouwkunst, wat hem leidde tot een studie in beeldhouwkunst. Afgestudeerd in beeldhouwkunst aan de Universiteit van Kunsten in Tokio, de meest prestigieuze van Japan, werd hij blootgesteld aan de rijkdom van materialen en technieken in de pottenbakkerij, een traditioneel ambacht in Japan. Deze ervaring leidde ertoe dat hij klei koos als zijn expressiemateriaal.
Als een van de jongste keramisten van Yufuku (een kunstgalerij in Japan) vertegenwoordigt Shakunaga de toekomst van Japanse keramische beeldhouwers, kunstenaars die niet bang zijn om niet-functionele keramiek te creëren, die verstoken zijn van praktisch nut en die conceptuele objecten zijn die conventies uitdagen, dienend als zowel een uitdrukkingsmiddel als een uitlaatklep voor de esthetiek van de kunstenaar.
We hadden de kans om contact op te nemen met de kunstenaar om informatie te verzamelen over zijn werk, en dit is wat hij ons heeft toevertrouwd:
“Dit stuk is gemaakt van klei en glazuur. Het is gevormd door het stapelen en lijmen van individuele kleiplaten en wordt vervolgens afgewerkt met mangaanglazuur. Elke kleiplaat wordt met de hand gescheurd en gemodelleerd, en het gebarsten oppervlak wordt effectief gebruikt. Het doel was om een driedimensionaal werk te creëren met een zekere architectonische benadering, met een ruwe afwerking.”
De klei die hij gebruikt, is een mengsel van lokaal Toyama-klei, porseleinklei en Mogusa-klei die wordt gebruikt in Shino-pottenbakkerij. Na de eerste bak, wordt een zwarte glazuur op de oppervlakken gespoten, en het werk wordt opnieuw in een gasoven gebakken. In de laatste stadia schuurt Shakunaga de oppervlakken van zijn werken, polijst ze en bakt ze op lage temperatuur om een glans op de oppervlakken te krijgen die lijkt op brons. Shakunaga’s techniek is uniek en weerspiegelt zijn fascinatie voor het samenstellen van kleistukken alsof hij architectuur creëert.
Een verhaal van betrokkenheid
Bij Jean Verheyen draait het niet alleen om verzekeringen, maar ook om het historisch behoud van culturele eigendommen en kunstwerken. We willen actief deelnemen aan wetenschappelijke en technische vooruitgang op het gebied van erfgoedbehoud en we zien onszelf als partner voor betrokken instellingen en scholen. Na de restauratie is dit kunstwerk toegevoegd aan onze kunstcollectie die te zien is in onze kantoren.
Een All-Risk verzekering voor de bescherming van kunstwerken
Het is belangrijk op te merken dat ongelukken met breuk vaker voorkomen dan diefstal van een kunstwerk. Het is essentieel om te begrijpen dat dergelijke incidenten niet worden gedekt door een standaard verzekeringscontract, in tegenstelling tot wat wordt aangeboden in de “All-Risk” optie bij Jean Verheyen. Bovendien zullen we in geval van gedeeltelijke schade ook de eventuele waardevermindering van het kunstwerk vergoeden. De realiteit van de risico’s waaraan kunstwerken worden blootgesteld, vereist een meer alomvattende aanpak, en dat is precies wat we bieden om hun volledige bescherming te garanderen.
Bronnen:
Ceramics Now
Gaku Shakunaga