Identiteitsdiefstal – vervoerders zijn vaak het doelwit van cybercriminelen in de eindejaarsperiode

Identiteitsdiefstal – vervoerders zijn vaak het doelwit van cybercriminelen in de eindejaarsperiode

Jean Verheyen, een gevolmachtigde onderschrijver die gespecialiseerd is in nicheverzekeringen die een doorgedreven expertise en op maat gemaakte polissen vereisen, raadt bedrijven die gebruikmaken van vervoerders aan om voorzichtig te zijn: aan het einde van het jaar neemt het aantal ladingdiefstallen doorgaans toe.

Het criminele fenomeen van “fraude met fake carriers”, met andere woorden het zich voordoen als vervoerders, is de afgelopen jaren in heel Europa sterk toegenomen, een feit dat unaniem wordt gedeeld door alle verzekeraars in de sector.

Naar schatting is identiteitsdiefstal goed voor ongeveer een kwart van alle transportgerelateerde criminaliteit in Europa, wat neerkomt op een verlies van meer dan 2 miljard euro per jaar!  Deze schatting is gebaseerd op die van het Europees Parlement, dat tien jaar geleden de transportgerelateerde criminaliteit in de EU op ongeveer 8 miljard euro per jaar had geschat. Ondanks het gebrek aan recente cijfers, kunnen we een serieuze toename van de omgeleide bedragen extrapoleren.

Pas op voor vrachtbeurzen

Cybercriminelen opereren vaak vanuit digitale vrachtbeurzen, maar soms richten fraudeurs zich rechtstreeks op transportbedrijven om transportorders te kapen.

Op basis van onze ervaring als transportverzekeraar hebben we drie soorten fraude in kaart gebracht:

1)  De fraudeurs gebruiken de identiteit van een fictief transportbedrijf. Het is relatief eenvoudig om oplichting te ontdekken door goed op te letten en bedrijfsgegevens te controleren.

2)  Fraudeurs gebruiken de identiteit van een bestaand bedrijf, met een vals (mobiel) telefoonnummer en een e-mailadres dat enigszins afwijkt van het echte. Met behulp van een nepdomein kunnen ze ook een website maken waar bezoekers via phishingberichten naartoe kunnen worden geleid. De zwendel kan dan worden ontdekt door de gegevens van het (echte) bedrijf zeer nauwkeurig te controleren.

3)  Fraudeurs nemen echt bestaande transportbedrijven over. Ze hebben echte contactgegevens (telefoon, e-mail, website), een CMR-verzekering (Convention des Marchandises par Route) (d.w.z. een aansprakelijkheidsverzekering voor de vervoerder) en een ID-nummer op vrachtuitwisselingen. Er zijn duizenden kleine transportbedrijven in financiële moeilijkheden, vooral in Roemenië, Bulgarije en Polen. Het is soms moeilijk voor hen om de verleiding van een criminele overname te weerstaan. Het opsporen van zo’n manoeuvre is natuurlijk veel moeilijker, vooral omdat veranderingen in eigendom altijd laat worden geregistreerd bij het lokale handelsregister.

“Als een bedrijf een digitaal vrachtuitwisselingsplatform gebruikt om een transporteur te vinden om zijn goederen te vervoeren, raden we aan om de contactgegevens zorgvuldig te controleren en de aanbiedingen te beperken tot goederen met een lage waarde die waarschijnlijk niet gestolen worden”, zegt Caroline Ghekiere, Directeur KMO & Logistiek bij Jean Verheyen .

Modus operandi

Criminelen die zich voordoen als legitieme vervoerders accepteren de transportopdracht, verzamelen de goederen in overeenstemming met de opdracht maar leveren ze niet af op de beoogde bestemming. De fraude wordt meestal ontdekt wanneer de klant de leverancier laat weten dat de goederen niet zijn aangekomen. Er werden pogingen ondernomen om contact op te nemen met de vervoerder, maar hij en zijn lading waren nergens te bekennen.

Criminelen besteden het kapen ook vaak uit aan een andere vervoerder die te goeder trouw handelt. De goederen worden omgeleid naar een ander afleverpunt en snel weer verplaatst.

Gouden regels voordat u de goederen overhandigt

  • Neem geen genoegen met enkel mobiele telefoonnummers en/of anonieme e-mailaccounts (zoals gmail, hotmail, etc.);
  • Controleer de officiële contactgegevens van de vervoerder: btw-nummer (op het https://viesvalidation.com ); kijk hoe het hoofdkantoor van het bedrijf eruitziet op Google Street View; controleer de identificatiecode van het lid van de vrachtbeurs.
  • Controleer de vervoersdocumenten: transportvergunning en verzekering.
  • Pas op voor aanbiedingen die té laag zijn om rendabel te zijn.
  • Bied geen waardevolle goederen aan op vrachtuitwisselingsplaatsen (koper, elektronische apparatuur, luxegoederen, enzovoort).
  • Blijf altijd in de softwaretoepassing van de vrachtsite om de transportopdracht te bevestigen en vergelijk de contactgegevens van de potentiële vervoerder met die op de website van de vervoerder en met deze op zijn vrachtbeursaccount

 

Backstage Communication